Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Załatw sprawę

© All rights reserved. Designed by ANSiM.

Resocjalizacja i socjoterapia (3 semestry)

Resojalizacja i socjoterapia - studia podyplomowe dwusemestralne przez Internet

Cel studiów

Celem studiów jest przygotowanie Słuchaczy do realizowania zadań opiekuńczo-wychowawczych, prowadzenia profilaktyki zagrożenia i niedostosowania społecznego. Absolwenci będą też mogli wykonywać zawód kuratora sądowego czy asystenta rodziny. Celem studiów jest przygotowanie Słuchaczy do realizowania zadań opiekuńczo-wychowawczych, prowadzenia profilaktyki niedostosowania społecznego oraz zajęć socjoterapeutycznych. Słuchacze nabywają kompetencje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami zachowania, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie, a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu resocjalizacji oraz zajęć socjoterapeutycznych.

Adresat studiów

Studia są skierowane do wszystkich absolwentów szkół wyższych (I stopnia lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), a szczególnie do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, opiekunów w placówkach oświatowych. Studia skierowane są do osób pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie lub zagrożoną niedostosowaniem oraz osobami dorosłymi, które weszły w konflikt z prawem lub z innych powodów, wymagają resocjalizacji; skierowane są do osób chcących zdobyć wiedzę i kwalifikacje z zakresu resocjalizacji i socjoterapii; osób poszukujących zatrudnienia w placówkach resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych oraz opiekuńczo–wychowawczych nieposiadających kwalifikacji do pracy resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej.

Czas trwania nauki

Studia trwają trzy semestry.

Program studiów podyplomowych

Program studiów obejmuje tematykę, przykładowo poruszanych zagadnień: postawy pedagogiki specjalnej, elementy psychoterapii, psychologia osobowości, psychopatologia i psychoterapia rodziny, psychopatologia zaburzeń, przemoc w rodzinie i interwencja kryzysowa, radzenie sobie ze stresem, techniki relaksacji, diagnoza zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania, podstawy prawne w resocjalizacji, profilaktyka i psychoprofilaktyka w resocjalizacji, metodyka pracy resocjalizacyjnej, terapia przez sztukę, arteterapia i choreoterapia, programy profilaktyczne i resocjalizacyjne. Program studiów posiada konkretną wiedzę, nie tylko teoretyczną, ale również i praktyczną, znajdziesz tu wszystko to co powinieneś wiedzieć w tym zakresie, decydując się na pracę z ludźmi wykluczonymi społecznie, pamiętając o nieustannym rozwoju w tej zmieniającej się dziedzinie.

Absolwent

Absolwent studiów podyplomowych uzyska kompetencje do pracy resocjalizacyjnej, wychowawczej i profilaktycznej z młodzieżą i dorosłymi, zdobędzie wiedzę i umiejętności zawodowe umożliwiające podjęcie pracy w placówkach i instytucjach wychowawczych, resocjalizacyjnych, penitencjarnych, interwencyjnych, socjalizacyjnych, placówkach wsparcia dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, policyjnych izbach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach readaptacji społecznej, zakładach poprawczych, w rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych oraz do pracy na stanowisku kuratora sądowego w aresztach śledczych i zakładach karnych, domach dziecka, świetlicach profilaktycznych, socjoterapeutycznych, w sądach, w kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą i na stanowisku kuratora, w domach pomocy społecznej, w szkołach i placówkach w ramach prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych) oraz w wielu innych instytucjach z obszaru profilaktyki, terapii i resocjalizacji.

Studia podyplomowe mają na celu: wykształcenie umiejętności dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, uwrażliwienie Słuchaczy na wczesne symptomy zaburzeń rozwoju społecznego i interpersonalnego, przygotowanie Słuchaczy do podejmowania efektywnych działań profilaktycznych wobec: dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym i jego rodziny; osób z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym oraz z uczniami sprawiającymi szczególne trudności wychowawcze, wyposażenie Słuchaczy w wiedzę merytoryczną i umiejętności praktyczne niezbędne, które są niezbędne do pracy resocjalizacyjnej, dydaktycznej, terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz zagrożoną niedostosowaniem społecznym, wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające planowanie i stosowanie skutecznych oddziaływań resocjalizacyjnych i psychokorekcyjnych w pracy z osobami z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym oraz z uczniami sprawiającymi szczególne trudności wychowawcze, jak również wobec wszelkich osób z symptomami niedostosowania społecznego (przebywających w różnych placówkach profilaktycznych, resocjalizacyjnych, penitencjarnych i readaptacji społecznej), nabycie przez uczestników studiów wiedzy o prawidłowościach rozwoju społecznego i interpersonalnego dzieci i młodzieży oraz mogących wystąpić w tym procesie zaburzeń, ukazanie najodpowiedniejszych metod i form współpracy ze służbami wspomagającymi proces wychowania i resocjalizacji nieletnich.

Studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w zakresie resocjalizacji i socjoterapii w następujących placówkach:

  • w resorcie oświaty - przedszkolach, szkołach podstawowych, w tym w specjalnych, w innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych na podstawie przepisów Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017, poz. 1635);
  • w resorcie zdrowia - w ośrodkach wczesnej interwencji, niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej realizujących kontrakty z NFZ w ramach rehabilitacji leczniczej dzieci w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1510 ze zm.);
  • w resorcie pomocy społecznej - w placówkach realizujących specjalistyczne usługi opiekuńcze, na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 89, poz. 1598 oraz Dz. U. z 2006 r. Nr 134, poz. 943).
  • w placówkach pieczy zastępczej - na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 575, ze zm.).

Art. 105.

1. Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu specjalistyczno-terapeutycznego sprawuje opiekę nad dzieckiem o indywidualnych potrzebach, w szczególności:
1) legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności;
2) wymagającym stosowania specjalnych metod wychowawczych i specjalistycznej terapii;
3) wymagającym wyrównywania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych.
2. Placówka, o której mowa w ust. 1, zapewnia zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne.

Jako Absolwent będzie mógł podjąć zatrudnienie w poszczególnych placówkach takich, jak: jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego wykonujące zadania w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, placówki wsparcia dziennego, organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, placówki opiekuńczo-wychowawcze, regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, ośrodki adopcyjne, podmioty, którym zlecono realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Absolwent kierunku posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające prowadzenie samodzielnej, efektywnej ekonomicznie i zorientowanej na potrzeby rynku działalności, w zakresie resocjalizacji.

Opłaty za studia wybiera się w momencie zapisu

  1. Opłata jednorazowa – gwarancja najniższej ceny studiów - 3400 zł
  2. Opłata semestralna - 3 x 1200 zł
  3. Opłata ratalna (miesięczna) - 15 x 250 zł